Hvordan har jeg fået kalkpletter på lakken?

Hvordan fjerner jeg - Kalkpletter


Hvordan har jeg fået kalkpletter på lakken, når jeg passer på den hver dag?


Kalkpletter - Hvorfor er det vigtigt?
Simpelthen fordi de er små, men et gradvist skadeligt problem. Hvis du kører dit køretøj dagligt, er chancerne for at have kalkpletter stort. Hvis man ignorere disse pletter vil det kun øge risikoen for flere skader på overfladen.

Hvad er kalkpletter egentlig? Hvordan dannes de? Hvordan identificerer vi dem? Hvad forårsager kalkpletter? Vil kalkpletter beskadige eller give mærker på min bil?

kalkpletter


Hvordan får man kalkpletter?
Kalkpletter er spor af salt, mineraler og syre, som er opløst i vand, som til sidst sætter sig på overfladen af din bil. Disse små ringede af hvide pletter opstår, når vandet fordamper og tørrer naturligt og efterlader mineralaflejringer. Mineralforekomster? Ja - Og netop derfor er det vigtigt, at beskytte bilen med en fantastisk keramiskcoating.

Hvorfor en Keramisk Coating - Forhindre den kalkpletter?
En keramisk coating er super hydrofobisk og giver en mere fast og mange vandperler!
- Vente! Men er det ikke det, der forårsager kalkpletter?
Præcis. Keramiske coatings med en lav kontaktvinkel betyder, at disse vandperler bliver siddende længere på overfladen, hvilket giver flere kalkpletter, hvis de ikke tørres af. En høj kontaktvinkel får dråberne til bedre at rulle af overfladen. Desværre er alle keramiske coatings ikke lige gode. Det er ikke kun hydrofobicitet eller høj glans, man skal gå efter, kontaktvinkel er også vigtig, især for at få denne effekt, hvor vandet ruller af.

vandperler - Kontaktvinkel

Vandperlende effekt.

Mineralaflejringer er dog nemmere at rense af (hvis de ikke efterlades meget længe). Hvis mineralaflejringer har været efterladt i lang tid, vil de begynde at ætse på overfladen (Det kommer vi tilbage til). Den keramiske coating vil fungere som det lag der tager skaden og beskytter klarlakken, samt OEM-malingen mod ætsning. Derfor anbefales det altid, at fjerne vandpletter så snart du spotter dem!

Mineralforekomster og hvorfor de efterlades på overfladen.
Mineralaflejringer er faste stoffer, der bliver "efterladt", da de ikke fordamper, ligesom væsker gør. En vandperle har mindre vand på kanten af vanddråben (ringen af hvor vanddråben sidder på lakken), hvilket får fordampningen til at ske hurtigere. Her er den fascinerende del, det resterende vand beslutter sig for at beskytte vandperlen ved, at løbe til kanten af vandperlen. I denne proces vil mineralerne følge med, på grund af vandets suser mod kanten (vandråben bliver mere flad, efterhånden som den tørre ud). Således begynder ophobningen af mineralforekomster. Når vandet er tørret, sikrer UV-strålerne ydermere, at resterne bliver limet sammen med lakken.
Er videnskab ikke bare fascinerende? (smil).

Ligesom ethvert problem kan det nemt løses, når det opdages tidligt, især med det rigtige produkt. Men hvis man beslutter sig for, at vende det blinde øje til, ja, så bliver det ikke et kønt syn. Genstridige pletter kan helt sikkert ætse bilens klarlak og malede overflade. Det kommer vi til senere.

Kalkpletter før - Efter


"Okay, men hvordan ved jeg, hvilken slags kalkpletter der er på overfladen af ​​min bil?"

Desværre kan kalkpletter være svære at opdage – det afhænger selvfølgelig af dit køretøjs farve og tilstand. Så hvordan ved du sværhedsgraden af ​​disse kalkpletter? Læs med her:

Hårde kalkpletter/Almindelige kalkpletter
Ja, hårdt vand - vand med et højt mineral indhold!
Hårdt vand er mere uklart sammenlignet med blødt vand og det indeholder mere natrium- og magnesiumioner, som kan være svære at rengøre kun med sæbe. Kilden? - Det er postevand. I stedet for at gøre overfladen perfekt ren, resulterer det i en 'film'. Dette skyldes reaktionen fra ​​disse ioner, der producerer uopløselige stearate salte. Postevand er rig på mineraler; og når du vasker din bil og lader den lufttørre i solen, dannes der hårde kalkpletter på overfladen. Ganske irriterende - ikke?

Lad os ikke glemme, det "typiske og ultimative" romantiske vejr - regn!
Regn har naturligvis en evne til, at opsamle mineraler fra sten og stoffer på jorden eller syreregn, f.eks. hvis du bor tæt på en fabrik. Syreregn består af svovldioxid, kuldioxid og er et væld af andre mineraler.

Kalkpletter der binder sig til overfladen
Disse kalkpletter der binder sig til overfladen er lidt mere 'farlige', da de har en højere koncentration af mineraler, hvilket der er uundgåeligt og vil være besværligt at fjerne. Disse mineraler kan og vil (hvis du lader dem blive længe nok på overfladen) tære på din bils klarlak.
Hvad er forskellen mellem kalkpletter med hårdt vand og de kalkpletter som binder sig? Forskellen er Tid - Den tid du har givet mineralerne for, at binde sig til overfladen.

Ætsende kalkpletter
Det mest alvorlige af dem alle – ætsning!
Lige ud af posen, så har ætsende klakpletter brug for MASSER af tålmodighed, og visse metoder kan være ganske hårde mod disse pletter, men det vil sikkert være mere svært for dit bilpleje hjerte. Disse typer kalkpletter ligner lidt en falmet klarlak, og er mere tilbøjelig til at ske med ældre og mere slidte biler.

Forskellige former for kalkpletter


"Åh okay, hvordan slipper man så af med dem?"
Okay, nu har vi fortalt om, hvilke slags kalkpletter der er, nu er det på tid til at finde ud af, hvordan man kan slippe af med dem. Igen, afhængigt af sværhedsgraden, kan løsningerne være forskellige. Sådan er det ofte:

Hårde kalkpletter:
I detailer samfundet er disse slags kalkpletter ret almindelige. IGL Coatings anbefaler at få din bil renset af en professionel og forsæt vedligeholdelsen med Ecoclean Jen K.O.! Det er bare en favorit en man skal have i sin bilpleje samling!

Videre til bundne miniral kalkpletter:
Det kræver ofte udjævning af malingens beskyttende klarlak ved brug af en håndholdt Rotary eller Dual Action maskine, samt forskellige polermidler. Du kan også bruge et specielt formuleret rensemiddel, der har en stærk sur blanding, der blødgør de hårde mineraler, som er blevet efterladt af vandet, af syrerregn eller postevand på overfladen: Ecoclean Delete!
Du kan læse mere om dette produkt , hvoran du fjerner kalkpletter med Delete her (kommer snart).

Den ultimative fjernelse af kalkpletter: Da de (ætsede kalkpletter) ikke kan overgå den klare lak, kan disse kalkpletter elimineres med lakkorrektionsteknikker. Få dine polermidler fra IGL F-serien og begynd.

"Hvordan undgår jeg dem i fremtiden?"
At vaske køretøjet regelmæssigt vil ikke hjælpe med at forhindre pletterne. Det, der betyder noget, er at bruge et blødt mikrofiber tørrehåndklæde. Ved at fjerne vandperlerne forhindre du kalkpletterne! For de mere svære tilgængelige områder, kan en blæser hjælpe med at blæse dine problemer væk! IGL - Som er eksperter i keramisk coating, vil til enhver tid foreslå dig, den bedste løsning - få dit køretøj påført med en velrenommeret keramisk coating. Det vil give beskyttelse, nem vedligeholdelse og så undgår du også unødvendig skade på din dyre investering - køretøjet!

For hårde kalkpletter, prøv Ecoclean Delete. Dens syrebaserede formel bruges over hele verden af ​​fagfolk til nemt, at fjerne seje kalkpletter på IGL keramiske coatings. Bare husk at neutralisere det!

For lette kalkpletter og pletter i almindelighed, brug Ecoclean Jen K.O. Den opløser hurtigt lette kalkpletter og giver en fantastisk glans! Den tilføjer dens hydrofobe egenskaber, renser og fjerner kalkpletter med kun en spray!

Har du brug for hjælp - kontakt en IGL Detailer.